01 juni 2005

Att agera, inte reagera

Det går att påverka sina egna känslor. Det går att lära sig att agera på det man känner, inte reagera. Dvs inte reagera blint så som jag gjorde igår - frustration... hungersug.

Men hur gör man? Hur avdelar man sig själv från sina känslor? Hur lyckas jag med att vara glad och fylld av kärlek när jag blir så otroligt arg av att få en utskällning?

Eller som en väninna undrade häromdagen - hur skiljer man på sitt privata jag och sitt arbetsjag? Samma fråga.

Jag tror att jag kan lära mig det. Det måste vara samma sak som att leva i nuet. Att, som Åsa Nilsonne säger i sin bok "Vem är det som bestämmer i ditt liv" iaktta utan att döma, att lära känna sina känslor och känna igen dem när de kommer. Inte låta dem ta över utan lugnt konstatera "Nu känner jag såhär, nu ska jag inte rusa åstad och göra så som jag känner utan vänta lite och se om jag kan handla som jag vill istället."

Ett steg i taget. Andas in, andas ut. Andas in...

Inga kommentarer: