17 oktober 2005

Mål - hur tänker jag egentligen?

Lyckliga grodan frågade hur jag tänker när det gäller mål. Jag har funderat lite på det.

Jag tar inte varje dag för sig. Inte än, men jag jobbar på det.

Mål i sig själva är dock inte så intressanta för mig. Varför ska jag slita som ett djur för att uppnå ett mål som någon har ställt upp för mig? Det som är intressant är ju resultatet av målet. Att någon blir nöjd av det jag gjort, att något händer för att jag gjort något. I mitt jobb kunde jag jobba som tusan för att uppnå ett mål och inte få något som helst för det. Inte beröm, inte erkännande och inte heller se att det påverkat mitt framtida arbete i någon mån. Det gillar jag inte.

Jag vill se resultat av mitt arbete. Jag vill att någon ska bli glad över något jag gjort. Eller att jag själv blir glad. Jag kan tänka mig att starta eget företag och se hur det jag gjort ger mig mer jobb eller nöjda kunder eller ett gott rykte. Att bara se att pengarna på bankkontot växer för att jag nått det jag föresatt mig eller lyckats med något som någon vill ha är dock inte intressant. Det är resultatet, och framför allt, erkännandet av ett bra jobb som jag är ute efter.

Jag har alltid varit så. Jag minns speciellt en episod i syslöjden när jag var liten. Någon fick beröm för något den gjort och jag höll upp mitt broderi eller vad det nu var och sa "Jag då, är inte det här fint?" och min lärarinna sa "Du vill alltid ha beröm, du vet ju att det är bra, det sa jag ju förra veckan."

Min föresättning nu är att jag ska bli mindre beroende av andras beröm och mer kunna nöja mig med att jag tycker det är bra, det jag gjort. Samt naturligtvis sätta mål som kan mätas på det sätt jag mår bra av. Inte i pengar eller liknande.

1 kommentar:

Lyckliga Grodan sa...

jag tänker nästan alltid i målbilder.. har oxå femårsmål, tioårsmål. Bara en enda av mina målbilder handlar om pengar.. och det är att kunna ha satt av så mycket pengar att jag kan välja om jag vill fortsätta jobba efter femtiofem... Fast egentligen handlar den målbilden om frihet.. vägen fram dit handlar om pengar...
det är bra att duga som man är.. att inte vara beroende av andras gillanden.. det är ett bra mål..